Jan Piet, heb jij wel eens te maken met verandering in je werk?

“Det ar uppdraget for vart foretag i syfte gora bra produkter med varandra…”

Nou, dat was lachen!

We zijn dus sinds drie maanden onderdeel van een Zweeds voedingsconcern. Onze pinda’s heten nu in de verpakking: Jordnotter en er staat af en toe een Saab of een Volvo voor de deur.

Twee weken geleden zou de nieuwe eigenaar zich voorstellen aan het bedrijf.

‘s morgens was er een ‘meeting’ (vroeger heette dat gewoon vergadering) met de leidinggevenden en ‘s middags een kennismaking met de andere medewerkers.

Ik zat er ‘s morgens bij, het was allemaal heel officieel.

Iedereen had zich erop gekleed, ik herkende mijn collega’s bijna niet. Onze bedrijfsleider stelde de Zweedse directeur voor, hij zou in het Engels spreken, maar hij had zijn presentatie speciaal voor ons, in Power Point in het Nederlands gemaakt.

Na zijn openingszinnetje ging het licht uit en verscheen bovenstaande tekst in beeld. Daar zat geen woord Nederlands bij. Lachen..

Het licht ging weer aan. Foutje. De directeur, die ons zorgvuldig zou informeren had de verkeerde presentatie meegenomen… voor de vestiging in Uppsala.

Hij heeft later nog verteld over de missie en visie en over de invoering van ‘Lean management’, maar eigenlijk nam niemand hem meer helemaal serieus. Geen sterke start!

Dat ‘Lean’ gaat trouwens een boel veranderen binnen ons bedrijf. Het is uitgevonden door iemand bij Toyota. Dingen in een bedrijf zijn vaak op een bepaalde manier gegroeid, zonder dat iemand er ooit goed bij heeft stilgestaan. Wij werken in ons bedrijf al jaren op dezelfde manier, terwijl we vier keer zoveel produceren als drie jaar terug.

Toch blijft de folie al die jaren op dezelfde plek in het magazijn, komt de lijm bij de technische dienst weg en bouwen we soms in twee dagen vier keer een lijn om.

Bij Lean gaat het erom dat je al die processen opnieuw gaat bekijken om samen met de mensen van een afdeling te kijken of het ook slimmer kan. Dat lijkt me hartstikke gaaf!

Ik heb nooit begrepen waarom we onze eigen verpakking niet bij onze eigen afdeling kunnen opslaan in plaats van elke keer weer 100 meter te moeten lopen. En waarom moet een lijn in een week negen keer worden omgebouwd?

Als de planning beter wordt gemaakt, dan hoef je maar drie keer om te bouwen en dat scheelt al gauw zes keer een uur en twaalf keer frustratie.

Ik zie het dus wel zitten, die verandering. Nou moet ik alleen mijn ploeg nog enthousiast krijgen, want uiteindelijk moeten zij het ook belangrijk gaan vinden.

Dat zal nog niet meevallen, de eerst stap van Lean is namelijk dat ieder zijn eigen werkplek gaat opruimen en alle spullen daar legt waar ze horen…

Ik moet een goed verhaal houden, voor mijn ploeg. En er voor zorgen dat ik de juiste taal spreek…
Dat heb ik wel geleerd van de grote baas!


Bij alle trainingen kun je de vervolgverhalen vinden van Jan Piet, Joris, Cornelia en Achmed.

Wil je updates van Leiderschapsplein.nl ontvangen? Klik dan op de Facebooklikebutton onder aan deze pagina. Als welkomstgeschenk mailen we je het complete E-book 'Praktijkverhalen'.